Jak założyć sklep internetowy?

Autor: Piotr Machałek

W tym artykule omówione zostaną aspekty techniczne o jakie należy zadbać zakładając sklep internetowy. Opowiemy o tym, jak wybory dokonywane w początkowych krokach budowy sklepu, wpływają na jego późniejsze utrzymanie.

Trzeba pamiętać, że każda decyzja powinna być uzasadniona planowanym biznesem, a także przygotowaniem go na nieplanowane :)

Zacznijmy od wypunktowania najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać:

  1. wybór silnika / CMS i funkcjonalności
  2. domena i hosting
  3. płatności i fakturowanie
  4. integracje z kurierami
  5. integracja z Allegro
  6. porównywarki cen
  7. komunikacja z klientami
  8. SEO
  9. RODO

1. Wybór silnika / CMS i funkcjonalności

Przyjmijmy, że chcesz mieć własny sklep internetowy, w którym masz pełny wpływ na jego wygląd i funkcjonalności oraz nie martwisz się przetwarzaniem danych Twoich klientów przez zewnętrzne podmioty (jak w przypadku rozwiązań abonamentowych). W takim wypadku możesz wybrać spośród kilku najpopularniejszych rozwiązań e-commerce (Woocommerce, Magento i Prestashop oraz wiele mniej popularnych, ale skupmy się na razie na tych trzech).

Stronę w oparciu o powyższe trzy rozwiązania, możesz zrobić sam lub zlecić zewnętrznej firmie. Jednak w każdym z tych przypadków warto wiedzieć z czym to się wiąże.

  • WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla małego sklepu opartego o Wordpress, który możemy zrobić sami. Jest do niego sporo darmowych i płatnych wtyczek oraz szablonów. Jesteśmy w zasadzie w stanie skonfigurować go sami.
    W przypadku bardziej złożonych rzeczy, zawsze możemy zatrudnić kogoś do pomocy. Jednak taki sklep nie będzie się skalował w górę zbyt efektywnie, ale za to będzie idealny dla małego sklepu o wąskim asortymencie.
  • Magento jest za to bardzo rozbudowanym sklepem internetowym, systemem będącym w stanie obsłużyć wielką hurtownię z dużym ruchem. Szybko będziemy potrzebować firmy znającej się na tworzeniu sklepów do pomocy.
    Trzeba jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie droższe w rozwijaniu i z wyższym kosztem wejścia, mimo iż np. kurierzy oferują do niego swoje dedykowane wtyczki za darmo.
  • PrestaShop jest sklepem, który możemy ulokować po środku powyższych wymienionych. Jest rozwiązaniem prostym w obsłudze, łatwym do skonfigurowania samodzielnie i także do niego znajdziemy wiele darmowych wtyczek (np. dedykowanych od kurierów). Nadaje się idealnie do rozwiązań wielkości od małych sklepów do sporych hurtowni.
    Jesteśmy w stanie zacząć z nim przygodę sami, jednak po jakimś czasie będzie potrzebny programista, aby pomóc nam go dalej rozwijać. Ten CMS jest dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich sklepów, a w przypadku dobrego dostosowania także do obsługi dużych - jednak do tego potrzebujemy pomocy specjalistów.

2. Domena i hosting

Wybór domeny jest częścią strategii marketingowej i zależy od nas samych. Nie będziemy poruszać tutaj tej kwestii. Warto zwrócić jednak uwagę na łatwość konfiguracji i wieloletni koszt utrzymania domeny. Jeżeli nazwa domeny jest wynikiem dobrego planowania pozostanie z nami na długo.

Hosting jest kluczowy dla naszego sklepu internetowego. Musi być wydajny i obsługiwać (lub mieć możliwość włączenia) funkcje, które umożliwiają pełne wykorzystanie naszego CMS'a. Dobre rozwiązanie hostingowe dla e-commerce umożliwia skalowanie, czyli jeżeli chcemy możemy podnieść parametry usługi. O znaczeniu poszczególnych parametrów usługi hostingu pisaliśmy w poprzednim wpisie. Znajdziesz go pod tym linkiem.

W zasadzie każdy sklep internetowy będzie wymagał od nas włączenia cache, funkcji cron, backupu, obsługi baz danych (które muszą działać szybko), możliwości tworzenia cyklicznych backupów. Większe sklepy wymagać będą do sprawnego rozwoju także dostępu SSH.

No dobrze, ale jaki hosting wybrać dla jakiego sklepu?

  • Mały sklep oparty o WooCommerce to małe (na początek) konta hostingowe, później skalujemy w górę wraz ze wzrostem zapotrzebowania.
  • Średniej wielkości sklepy internetowe powinny zacząć od średnich, a jeszcze lepiej dużych hostingów, a następnie w trakcie rozwoju przejść na serwer VPS lub dedykowany. W przypadku przejścia na ostatnio wymienione rozwiązania dochodzi koszt związany z administracją serwera, gdzie potrzebne są dodatkowe kompetencje.
  • Duże sklepy internetowe to już tylko rozwiązania indywidualne, gdzie serwer dedykowany jest tylko składową chmury, jaka jest potrzebna do obsługi takiego sklepu.

Hosting MINI

Rozwiązanie idealne dla małego i średniego sklepu internetowego. Zobacz więcej.

Sprzedaż online wkrótce

Jak jeszcze szybciej dostarczać treść do odbiorców końcowych napiszemy, w osobnym artykule o DNS Anycast i CDN.

3. Płatności i fakturowanie

Załóżmy, że nasz sklep internetowy już działa. Ma wszystkie podstawowe funkcje dostarczone w wymienionych CMS-ach. Teraz pora na przyjmowanie płatności od klientów. Płatności internetowe to podstawa, dlatego należy sprawdzić operatorów, którzy dostarczają sprawdzone rozwiązania.

Na co zwrócić uwagę? Na rodzaje obsługiwanych płatności, im więcej tym lepiej. Na to czy oferują wtyczki do CMS'ów, których używamy lub w indywidualnych przypadkach, czy dokumentacja API jest dobrze opisana.

Chcemy wybrać innego operatora niż najpopularniejszy, bo np. ma mniejszą prowizję? Sprawdźmy w KNF czy jest to podmiot posiadający pozwolenie.

Wybraliśmy i uruchomiliśmy płatności. Teraz pora na fakturowanie i program księgowy. Najlepiej, gdyby umożliwiał integrację z naszym rozwiązaniem za darmo.

Często proponujemy rozwiązanie Fakturownia z uwagi na to, że jest proste i łatwe w obsłudze. Jeśli chcecie skorzystać z Fakturownii poniższy link udziela 20% zniżki na abonament (kod to: aysiek)

Dla większych rozwiązań korzysta się już z bardziej zaawansowanych rozwiązań, np. Subiekt czy Symfonia.

4. Integracja z kurierami

Integracje z kurierami jest niezwykle ważnym elementem naszego sklepu. Szybko wystawiony list przewozowy, który klient otrzymuje na e-mail, zaraz po zakupie? Sama radość :) W związku z tym warto o to zadbać już na samym początku, trzeba tylko pamiętać o aktualizacji stanów magazynowych.

Do dyspozycji mamy wielu kurierów np. DPD, DHL, UPS, Poczta Polska, FedEx oraz InPost. Z uwagi na to, że paczkomaty są obecnie jedną z najwygodniejszych form dostarczania przesyłek do klientów w miastach bardzo polecamy InPost :), który oferuje także integrację z Prestashop i Magento, a także z programami księgowymi Subiekt GT i WF-MAG.

Oczywiście zawsze możemy ręcznie nadawać nasze przesyłki i zamawiać kuriera.

5. Integracje z Allegro

Wiele osób uważa, że obecnie podniesione stawki za wystawianie aukcji na allegro są bardzo duże. Jednak szansa jaką daje na wypromowanie sklepu jest znacząca. Jeżeli klienci, kupując na allegro (np. z uwagi na przyciągniecie ofertą smart) zdecydują się na zakup przez tę zewnętrzną platformę, mogą do nas wrócić już bezpośrednio na sklep internetowy i często tak właśnie się dzieje.

Rozważenie kosztu implementacji integracji z Allegro i pracy z tym związanej należy już do Was.

6. Porównywarki cen

Porównywarki cen, jak każdy element dotarcia do klientów jest ważny. Dodatkowo pozytywnie wpływa na SEO naszej strony. Ceneo czy Skąpiec wyświetlają loga firm w liście produktów zaczynając od kilku promowanych ofert, a następnie od cenowo najtańszych.

Jeśli chcemy walczyć na rynku ceną. porównywarki będą do tego bardzo dobrym narzędziem.

7. Komunikacja z klientami

Każdy sklep internetowy musi zadbać o dobrą obsługę klienta. Jest to najważniejsza kwestia, jeżeli chcemy budować markę i przywiązanie klienta do naszych usług. Duża responsywność z naszej strony to klucz do sukcesu.

Kanałów dwustronnej komunikacji jest dużo i warto z nich korzystać.

Social media budują zaufanie, jeżeli wyświetlamy opinie o naszym sklepie (podobnie zresztą jak allegro), pomagają nam komunikować o ofertach specjalnych i promocjach. A także umożliwiają klientom napisanie do nas!

Czat na stronie sklepu, czy e-mail umożliwiają bezpośrednią komunikację, a duża responsywność w przypadku czatu pozwala sprzedawać dodatkowe produkty.

Komunikacja jest kluczem do sukcesu :)

8. SEO

Dbając o każdą z powyższych rzeczy trzeba pamiętać o SEO, zarówno o aspekty techniczne (dobrze wykonana strona), jak i treściowe (dbanie o wysokiej jakości treść w sklepie).

Czym jest SEO? To optymalizacja strony tak, aby boty wyszukiwarek internetowych znajdowały pożądaną treść, a im szybciej to robią i treść jest wartościowsza, tym wyższą pozycję zajmujemy w wynikach wyszukiwania.

Temat SEO jest tak rozległy, że poświęcimy mu osobny artykuł.

9. RODO

Przy tworzeniu sklepu internetowego należy pamiętać o RODO, a dokładnie o spełnianiu wymagań technicznych i prawnych stawianych przed administratorami danych osobowych.

Nasi klienci muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych i zgoda ta musi być świadoma, a my jako właściciele sklepów i administratorzy danych osobowych musi o te dane dbać w odpowiedni sposób np. poprzez odpowiednie przechowywanie, kontrolę dostępu do danych czy chociażby wypełnianie obowiązku usuwania danych na wniosek klienta.

Kiedy zadbamy o aspekty techniczne nieodzowne jest zadbanie także o aspekty prawne, które opiszemy w odrębnym artykule. Mamy nadzieję, że treść przygotowana przez nas pomoże odnaleźć się w świecie sklepów internetowych i ułatwi podejmowanie decyzji w rozpoczynaniu tego biznesu.

Chcesz założyć sklep internetowy?

Napisz na czacie, nasi konsultanci są po to, aby doradzić rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb.

Masz więcej pytań na temat naszych rozwiązań?

Skontaktuj się z nami, odpowiemy na każde Twoje pytanie w ciągu 24h.

Drogi odwiedzający,

w związku z wprowadzeniem regulacji europejskich odnośnie ochrony danych osobowych (RODO), informujemy Cię o naszej nowej polityce prywatności, w której zawarte są informacje jak przetwarzamy Twoje dane osobowe i jakie środki bezpieczeństwa stosujemy w celu świadczenia usługi Subinet.

Ponieważ przetwarzanie informacji o Twojej przeglądarce jest niezbędne do świadczenia usługi Subinet, prosimy o akceptację polityki prywatności, abyś mógł kontynuować korzystanie z serwisu.

Zawsze możesz wycofać wyrażoną wcześniej zgodę w zakładce Polityka prywatności

Polityka prywatności

1. Dane osobowe

  1. Niniejsza polityka prywatności ma zastosowanie do usług świadczonych przez Subinet Sp. z o.o. za pośrednictwem subinet.pl.
  2. Subinet Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego z ograniczoną odpowiedzialnością z adresem siedziby ul. Chmielna 2/31, 00-020 Warszawa, Polska; podlegająca prawu Unii Europejskiej i Polski. Spółka widnieje w krajowym rejestrze sądowym pod numerem KRS 0000528824 w wyniku rejestracji przez XIII Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego dla miasta stołecznego Warszawy. Spółka posiada numer identyfikacji podatkowej NIP 5252599039 oraz numer identyfikacyjny REGON 147496151.
  3. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie subinet.pl jest Subinet Sp. z o.o. Dane osobowe są przetwarzane w celu zapewnienia prawidłowego świadczenia usług na rzecz użytkownika, którego te dane dotyczą.
  4. Subinet Sp. z o.o. podejmuje działania wymagane lub zalecane prawem w celu zabezpieczenia informacji przed nieuprawnionym dostępem i wglądem.
  5. Dane osobowe klientów przetwarzane są w celach:
    • świadczenia usługi ( zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO)
      • księgowo-rozliczeniowych
      • windykacji należności
      • zarządzania kontaktem z klientami
        1. poprawa jakości usług i wydajności
      • umożliwienia użytkowania panelu administratora i zakupu usług (pliki cookies na czas sesji)
      • statystyka
    • marketing i informacje handlowe (tylko za odrębną zgodą, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO)
  6. Dane klientów zebrane podczas rejestracji do systemu będą wykorzystywane wyłącznie w celu świadczenia zamówionych usług i obsługi płatności (art. 6 ust. 1 lit. b RODO). W tym celu przetwarzamy takie dane jak:
    • imię i nazwisko
    • e-mail
    • adres (ulica, miasto, kod pocztowy, województwo, kraj)
    • NIP / Pesel
    • numer konta
  7. Dane osobowe nie są ujawniane podmiotom trzecim. Wyjątek stanowią dane księgowe, które przetwarzane są w sposób zautomatyzowany przez podmiot trzeci - Fakturownia Sp. z o.o.
  8. Dane księgowo-rozliczeniowe przechowywane są przez 60 miesięcy od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje, postępowania zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione. Realny czas przechowywania takich danych może wynieść do 10 lat.
  9. Dane klientów zbierane na potrzeby korespondencji i wsparcia technicznego to:
    • imię i nazwisko
    • adres (ulica, miasto, kod pocztowy, województwo, kraj)
    • stanowisko
    • e-mail
    • numer telefonu
    • adres IP
    Dane zbierane podczas korespondencji będą wykorzystywane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na poruszone zagadnienia. Dane kontaktowe i korespondencję przechowujemy przez czas świadczenia usługi oraz dodatkowo przez okres 60 miesięcy po zakończeniu umowy, w celu zabezpieczenia roszczeń. Po tym okresie dane oraz ich kopie są usuwane ze wszystkich nośników.
  10. Dane klientów mogą być powierzane do przetwarzania w celu utrzymania usługi i świadczenia wsparcia technicznego przez outsourcowanych administratorów IT na rzecz Subinet Sp. z o.o. przez Meverywhere Sp. z o.o.
  11. Dane klientów wykorzystywane na potrzeby marketingowe to:
    • imię i nazwisko
    • adres (ulica, miasto, kod pocztowy, województwo, kraj)
    • stanowisko
    • e-mail
    Dane te powiązane z aktualnie używanymi usługami wykorzystywane są jedynie w celu promowania nowej oferty Subinet Sp. z o.o.. Nie są przetwarzane automatycznie, ani przekazywane do podmiotów trzecich. Dbając o prywatność naszych klientów, nie stosujemy w tym celu automatycznego profilowania ani remarketingu. Przechowujemy je przez okres, w czasie którego udzielona jest zgoda i wykorzystujemy jedynie do wysyłki newslettera.
  12. Subinet Sp. z o.o. może zbierać adresy IP z ruchu sieciowego w celach technicznych, statystycznych oraz wymaganych przez prawo. Czas przechowywania danych w celach technicznych i wymaganych przez prawo to 12 miesięcy. W celach statystycznych dane są anonimizowane i przechowywane bezterminowo.
  13. Gromadzone dane są przetwarzane tylko i wyłącznie w celach niezbędnych do świadczenia usługi.
  14. Zgromadzone dane są zachowane w tajemnicy z wyjątkiem okoliczności, w których zaistnieje obowiązek ich udostępnienia na mocy prawa. (art. 6 ust. 1 lit. c RODO)
  15. Subinet Sp. z o.o. może odmówić zaprzestania przetwarzania danych użytkownika tak długo jak jest to niezbędne do zakończenia postępowań sądowych lub egzekucji zobowiązań. W wymienionych sytuacjach dane mogą być przetwarzane wyłącznie w zakresie koniecznym. (art. 17 ust. 3 lit. e RODO)

2. Zmiana danych

  1. Użytkownik ma prawo do cofnięcia wydanej wcześniej zgody (art. 7 ust. 3 RODO), do wglądu, modyfikacji (sprostowania), ograniczenia przetwarzania (art. 18 RODO), przeniesienia danych (art. 20 RODO) oraz usunięcia swoich danych ze wszystkich nośników, przez administratora danych, a także wszystkie podmioty przetwarzające dane na rzecz administratora, którym jest Subinet.
  2. Przywileje przysługujące użytkownikowi z praw o którym mowa w Art. 2 ust. 1, można spełnić poprzez zalogowanie do panelu oraz w wyniku bezpośredniego zwrócenia się do Subinet Sp. z o.o. za pomocą formularza kontaktowego na stronie subinet.pl/kontakt lub kontakt drogą e-mailową na iod
    @
    subinet.pl.
  3. Dane zbierane automatycznie podlegają zmianie lub usunięciu pod warunkiem, że zawierają dane osobowe.

3. Wykorzystanie ciasteczek

  1. Subinet.pl może wykorzystywać pliki cookie w celu identyfikacji przeglądarki internetowej podczas świadczenia usług pod warunkiem, że nie zawierają danych osobowych.
  2. Cookies to informacje tekstowe, wysyłane przez serwis WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku komputera), umożliwiające Subinet Sp. z o.o. dbanie o jakość usług oraz utrzymanie zadowolenia użytkowników. Pozwalają nam na świadczenie usług za pośrednictwem serwisu subinet.pl, dzięki nim funkcjonuje możliwość wyboru oferty i koszyk. Używamy ich na podstawie art. 6 ust. 1 lit b oraz f. RODO.
  3. Zgodnie z art 6 ust.1 lit. f RODO przetwarzamy dane w celach statystycznych i marketingu bezpośredniego. Dane, których Subinet Sp. z o.o. nie jest w stanie zidentyfikować, są wykorzystywane w narzędziu umożliwiającym mierzenie ruchu Google Analytics Google LLC.
    Aby uniknąć profilowania przez sieć reklamową Google LLC, na wszystkich stronach dostępnych w internecie należy postępować zgodnie z instrukcją umieszczoną na: https://support.google.com/analytics/answer/181881?hl=pl. W celu uzyskania większej ilość informacji na temat usług świadczonych przez Google LLC zapraszamy do zapoznania się z materiałami umieszczonymi na stronie: https://policies.google.com/privacy/update?hl=pl.
  4. W skryptach analitycznych takich jak Google Analytics, aby zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa danych Subinet stosuje anonimizację na wczesnym etapie.
  5. Korzystając z Google Analytics lub podobnych skryptów, Subinet anonimizuje dane na wczesnym etapie, co wyklucza powiązanie adresu IP z określonym użytkownikiem.
  6. W skryptach do analizy user experience na stronie Subinet tj. SmartLook firmy Smartsupp.com stosowana jest pełna anonimizacja danych, żadne dane osobowe nie są przetwarzane.
  7. W skrypcie do obsługi czatu na stronie Subinet tj. Tawk.to firmy Tawk.to inc. stosowana jest anonimizacja danych, przetwarzane są jedynie dane podane w czasie przeprowadzania rozmowy na czacie:
    • zas przetwarzania danych udostępnionych w trakcie rozmowy na czacie dla osób nie będących klientami wynosi do 60 dni po czym zostają usunięte,
    • Czas przetwarzania danych udostępnionych w trakcie rozmowy na czacie dla osób będących klientami trwa przez cały okres świadczenia usługi i dodatkowe 60 miesięcy po zakończeniu umowy, w celu zabezpieczenia roszczeń. Po tym okresie dane oraz ich kopie są usuwane ze wszystkich nośników.

4. Bezpieczeństwo danych

  1. Wszelkie dane zgromadzone przez firmę Subinet Sp. z o.o. są przechowywane na serwerach zabezpieczonych przed nieautoryzowanym dostępem zgodnie z wysokim poziomem bezpieczeństwa określonym w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.
  2. Zgodnie z Rozporządzeniem 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. wszystkie dane osobowe zebrane przez Subinet Sp. z o.o. przetwarzane są zgodnie z góry wyznaczonymi celami, a dostęp do danych udzielony jest wyłącznie osobom odpowiedzialnym za wykonywanie działań związanych z przetwarzaniem danych osobowych.

5. Postanowienia końcowe

  1. Subinet Sp. z o.o. może zaktualizować niniejszą politykę prywatności poprzez opublikowanie nowej polityki prywatności na stronie subinet.pl. Zaktualizowana polityka prywatności obowiązuje użytkownika po otrzymaniu jego zgody na zaistniałe zmiany.
  2. W razie dodatkowych pytań Subinet Sp. z o.o. chętnie udzieli odpowiedzi. Prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza kontaktowego na subinet.pl lub na adres e-mail iod
    @
    subinet.pl.
Od 25.05.2018 r. naruszenia ochrony danych osobowych można zgłaszać do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Obowiązuje od 25.05.2018r.